Maksimer synlighet og bygg en sterk online tilstedeværelse gjennom nettstedoptimalisering, lenkebygging, lokal SEO, sosiale medier og ytelsessporing
Som regnskapsfører kan konkurransen om nye klienter være hard. En effektiv måte å skille seg ut i den digitale tidsalderen er gjennom søkemotoroptimalisering (SEO), det vil si prosessen med å forbedre et nettsteds rangering på søkemotorer som Google. Ved å optimalisere nettstedet ditt, bygge “backlinks” av høy kvalitet, bruke lokale SEO-strategier, utnytte sosiale medier og overvåke fremgang, kan du øke synligheten og tiltrekke nye klienter til regnskapsfirmaet.
Hvis du er en regnskapsfører som ønsker å skaffe nye klienter, er SEO viktig. Det handler om å få nettstedet ditt til de rette menneskene, og det betyr at du vises på den første siden på Google. Det er ikke lett. Men det er verdt det.
Det første du må gjøre er research. Bruk verktøy som Google AdWords Søkeordplanlegger, Ahrefs og SEMrush for å finne ut hvilke søkeord og fraser dine potensielle klienter bruker for å finne regnskapstjenester som din. Når du har fått den informasjonen, sørg for at du bruker disse søkeordene og setningene på nettstedet ditt, i metakodene dine, i overskriftene dine, i innholdet ditt, overalt. Det er det første trinnet for å sikre at søkemotorene forstår hva nettstedet ditt handler om.
Deretter må du optimalisere nettstedets struktur og layout. Sørg for at det er enkelt for søkemotorer å forstå og navigere. Bruk header-tags (H1, H2, H3) for å strukturere innholdet ditt, bruk alt-tags for å beskrive bilder, bruk tittel-tags for å beskrive lenker. Sørg for at nettsiden din er mobilvennlig og at den laster raskt. Dette er alle avgjørende faktorer som søkemotorer tar hensyn til når de rangerer nettsteder.
Deretter må du lage unikt og relevant innhold av høy kvalitet som oppdateres jevnlig. Dette er en av de viktigste aspektene ved SEO. Søkemotorer elsker ferskt innhold, og jo mer du kan tilby, jo bedre. Sørg for at innholdet ditt er velskrevet, informativt og engasjerende.
Å bygge tilbakekoblinger er også viktig. Tilbakekoblinger er lenker fra andre nettsteder som peker til nettstedet ditt. Jo flere tilbakekoblinger av høy kvalitet du har, jo bedre. Men ikke bare gå ut og kjøpe tilbakekoblinger, det er en sikker måte å bli straffet av søkemotorer på. Nå ut til andre nettsteder, gjesteblogg, delta i nettsamfunn, og lag verdifullt innhold som andre vil ønske å koble til.
Deretter må du optimalisere metakodene og beskrivelsene dine. Disse kodene forteller søkemotorer hva nettstedet ditt handler om, og de vises i søkeresultatene. Sørg for at de er godt skrevet og inkluderer hovedsøkeordene dine.
Til slutt, sørg for at nettstedet ditt er tilgjengelig for søkemotorer ved å bruke XML-områdekart, robots.txt og sende nettstedet til søkemotorkataloger. Invester i nettannonsering som Google Adwords og Bing Ads for å øke synligheten.
